Medewerkers
in beweging
Met de komst van de nieuwe Europese DORA-wetgeving worden organisaties in de financiële en zorgsector, zoals VGZ, verplicht om hun digitale weerbaarheid flink aan te scherpen. Niet alleen qua techniek, maar juist ook in het gedrag en bewustzijn van medewerkers. Want wat gebeurt er als systemen uitvallen door een storing, cyberaanval of natuurramp? VGZ wilde haar collega’s daar tijdig en op een aansprekende manier op voorbereiden.
Expertises
- activatiestrategie communicatiestrategie
Opdrachtgever
Coöperatie VGZ
Wat hebben we gedaan?
Samen met VGZ ontwikkelden we de bewustwordingscampagne ‘Wat is jouw Plan D?’ – een prikkelend programma dat medewerkers activeerde om na te denken over hun back-upplan als alles digitaal wegvalt.
Van een interactieve e-learning met herkenbare scenario’s, een heldere explanimation tot een opvallend campagnebeeld: een grote, fysieke letter D die op de kantoren opdook. Cruciaal in onze aanpak was het inzetten van eigen VGZ-ambassadeurs. Zij deelden herkenbare situaties en slimme tips, waardoor het onderwerp ging leven in de organisatie.
Zo maakten we digitale weerbaarheid niet iets technisch, maar juist heel praktisch en herkenbaar en relevant voor alle medewerkers.
Wat was de impact?
- DORA op de kaart bij alle medewerkers binnen VGZ
- Persoonlijke verhalen zorgden voor herkenning en betrokkenheid
- Medewerkers gingen nadenken over eigen handelen bij een storing – hun ‘plan D’
- Hoge zichtbaarheid door creatieve campagne op kantoor én online
- De e-learningmodule bood herkenbare scenario’s en praktische tips voor digitaal veiliger gedrag
Ook bouwen aan digitaal bewustzijn binnen jouw organisatie? We denken graag mee!