Een lerende
organisatie
Elk jaar organiseert SBCM de Sterk aan het Werk-maand, waarin extra aandacht wordt gevraagd voor leren en ontwikkelen binnen sociale werkgelegenheid. Het hoogtepunt van deze maand is het Sterk aan het Werk Festival: een evenement vol leerzame activiteiten voor medewerkers met een afstand tot de arbeidsmarkt. Voor het vierde jaar op rij vroeg SBCM ons om invulling te geven aan dit festival en medewerkers op een toegankelijke en inspirerende manier te laten ervaren hoe leuk leren kan zijn.
Expertises
- ontwikkelprogramma
Opdrachtgever
SBCM
Wat hebben we gedaan?
We ontwikkelden een breed aanbod van online en offline activiteiten waarin medewerkers zowel individueel als in groepsverband konden deelnemen. De festival-app bood microlearnings, puzzels en video’s over thema’s zoals digitale vaardigheden, samenwerking en taal & cultuur. Daarnaast verscheen een hardcopy festivalkrant met een oplage van 5000 exemplaren en waren diverse leersnacks beschikbaar via WERK-portal.nl. Tijdens de live festivaldag verzorgden we workshops en introduceerden we kaartspellen om op een speelse manier met leren aan de slag te gaan.
Om de betrokkenheid van de doelgroep te waarborgen, werkten we nauw samen met professionals en medewerkers uit sociale werkbedrijven. Zij hielpen met het bedenken van onderwerpen, het delen van praktijkvoorbeelden en het testen van materialen.
Daarnaast ontwikkelden we een blended communicatiecampagne om organisaties te activeren. Met een PR-toolkit, inclusief posters, banners, video’s en factsheets, konden sociale werkbedrijven hun medewerkers enthousiasmeren en hun eigen activiteiten koppelen aan het festival.
Wat was de impact?
- Het festival heeft leren en ontwikkelen op de agenda gezet bij sociale werkbedrijven.
- Deelnemers gaven aan dat hun zelfvertrouwen is gegroeid door de laagdrempelige leeractiviteiten.
- Leren werd niet alleen toegankelijker, maar ook leuker en interactiever gemaakt.
- Organisaties kregen concrete middelen en inspiratie om blijvend aandacht te besteden aan ontwikkeling.
- Uit enquêtes bleek dat het festival voor veel medewerkers de eerste stap was naar verdere professionele groei.
Ook een leerprogramma ontwikkelen dat écht impact maakt? Neem contact met ons op!