Opgeschud:
een digitaal weerbaar VGZ

DORA. Deze nieuwe IT-wet raakt de hele financiële sector. Met als belangrijke pijler: bewustwording van medewerkers. Maar hoe zorg je dat íédereen binnen je organisatie begrijpt wat de wet inhoudt én hier ook actief naar handelt? Voor VGZ was de oplossing helder: tijd om de boel op te schudden!

Alle financiële instellingen in Europa moeten vanaf januari 2025 digitaal weerbaar zijn volgens de Digital Operational Resilience Act. In een wereld waarin digitale processen de ruggengraat van organisaties vormen, nemen dreigingen in sneltreinvaart toe. Wat doe je als hackers toeslaan? Als je datacenter uitvalt door noodweer? Of als een cruciale IT-leverancier failliet gaat? Precies, dan heb je een plan nodig. Plan DORA.

Onze aanpak

Samen wendbaar, samen weerbaar. Dat is de missie bij VGZ. Maar hoe krijg je iedereen mee? Ons recept: zorgen dat medewerkers begrijpen wat er verandert en waarom, dat zij intrinsiek gemotiveerd raken om mee te willen veranderen en ook de kennis en vaardigheden ontwikkelen om mee te kunnen veranderen. Wij ontwikkelden een krachtige bewustwordings- en activatiecampagne om alle VGZ’ers op een pakkende en doeltreffende manier te informeren en te trainen.

Opschudders_schema-WIT-01
VGZ_Module
VGZ_Module2

Communicatiecampagne:
een digitale wake-up call

Bewustwording komt niet vanzelf. Een op maat gemaakte communicatiecampagne met scherpe boodschappen en opvallende visuals zorgde dat in vijf weken tijd iedere medewerker op scherp stond, van IT-specialist tot klantenservicemedewerker. De highlights:

  • Herkenbaarheid: de DORA-sleutelpersonen binnen VGZ speelden de hoofdrol op posters, narrowcasting en intranet.
  • Verrassende middelen: vergeet taaie en saaie teksten. In een animatie en infographic kwamen medewerkers meer te weten over het onderwerp.
  • Activatie: op D’s van anderhalve meter hoog konden medewerkers op de kantoren hun beste DORA-tips achterlaten.

E-learning:
spelenderwijs naar digitale veerkracht

Na bewustwording was het tijd om VGZ écht wendbaar en weerbaar te maken. Daarvoor ontwikkelden we een aansprekende e-learning. De opdracht aan medewerkers: alle ringen van het weerbaarheidsschild vrijspelen. In een interactieve training vol realistische scenario’s kregen ze de benodigde kennis en vaardigheden aangereikt. En hoe verder de deelnemers kwamen, hoe sterker het schild werd – en daarmee VGZ.

VGZ klaar voor de toekomst

Met onze mensgerichte veranderaanpak helpen wij organisaties op een positieve manier van A naar B. VGZ is sterker en alerter, en digitaal weerbaar op elk niveau in de organisatie.

“Ruimte voor quote”

Klaar om jouw organisatie digitaal weerbaar te maken? Wij helpen je graag vooruit met een passende en verrassende oplossing. Meer weten? Neem contact op met XXX!

Scroll naar boven